He sewed his eyes shut because he is afraid to see
He tries to tell me what I put inside of me
He got the answers to ease my curiosity
He dreamed up a god and called it Christianity

God is dead and no one cares
If there is a hell, I'll see you there

He flexed his muscles to keep his flock of sheep in line
He made a virus that would kill off all the swine
His perfect kingdom of killing, suffering and pain
Demands devotion atrocities done in his name

God is dead and no one cares
If there is a hell, I'll see you there
Your god is dead and no one cares
If there is a hell, I'll see you there

God is dead and no one cares
If there is a hell, I'll see you there
(Your god is dead) God is dead and no one cares (and no one cares)
(Drowning in his own hypocrisy) If there is a hell, I'll see you there


Han stängde ögonen för att han är rädd för att se
Han försöker berätta för mig vad jag stoppar i mig
Han fick svaren för att lindra min nyfikenhet
Han drömde om en gud och kallade den kristendomen

Gud är död och ingen bryr sig
Om det finns ett helvete så ses vi där

Han spände musklerna för att hålla sin fårflock i linje
Han gjorde ett virus som skulle döda alla svin
Hans perfekta rike av dödande, lidande och smärta
Kräver hängivenhet grymheter utförda i hans namn

Gud är död och ingen bryr sig
Om det finns ett helvete så ses vi där
Din gud är död och ingen bryr sig
Om det finns ett helvete så ses vi där

Gud är död och ingen bryr sig
Om det finns ett helvete så ses vi där
(Din gud är död) Gud är död och ingen bryr sig (och ingen bryr sig)
(Drunknande i sitt eget hyckleri) Om det finns ett helvete så ses jag där


Betydelser av kätterska sång

105 kommentarer

  • +5
    Allmän kommentar Jag tror verkligen inte att folk tar den här låten på rätt sätt. Jag tror inte att den här låten handlar om kristendomen som helhet eller religion som helhet. Det handlar om några av de där fanatiska samfunden och sekterna av kristendomen eller religioner som dyker upp. Och jag tänker inte peka fingrar åt något speciellt eftersom det skulle få mig att hamna i orelaterat ämne. Tänk först på titeln. Heresi, vilket betyder, 1. Anslutning till en religiös åsikt som strider mot kyrkans dogm. 2. en åsikt eller en lära som strider mot kyrkans lära. 3. avvika från en dominerande teori, åsikt eller praxis. Detta berättar automatiskt för dig att han talar om någon sorts kättersk tro inom någon sorts religion. Först måste vi lära oss att skilja mellan "Gud" och "gud". Låt oss börja med det senare; "gud" hänvisar till en gudom som människor kan dyrka och är inte ett egennamn och hänvisar till en sak, ett ord kontra ett namn. Nu är den förra, "Gud" ett egennamn eller ett namn för att förenkla och syftar på den kristna guden (märk på bristen på versaler där) Gud. Så där du hittar Trent som säger "din" eller "a" före "gud" använder han ordet inte namnet. Och i andra fall använder han gudens namn Gud. Så låt oss ersätta "gud" med "gud" och "Gud" med "Jahve". Exempel: "Han drömde en gud upp", ändra till "Han drömde en gudom upp" och "Gud är död" till "Jahve är död." Detta kommer att göra låten lite mer vettig och hjälpa dig att förstå min förklaring av låten.
    Nu till att faktiskt förklara låten. Och notera därför vilken version jag använder genom att notera versaler.

    /Han stängde ögonen,
    för att han är rädd för att se,/

    Trent talar om den rädsla människor har för sanningen, särskilt i en senare låt han skapade som heter "Right Where it Belongs". Dessa två rader betyder att den här personen vem "han" än är har bestämt sig för att förblinda sig för sanningen.

    /Han försöker berätta för mig,
    vad jag stoppar i mig,
    Han har svaren,
    för att lindra min nyfikenhet,
    Han drömde en gud upp,
    och kallade det kristendom./

    Denna person efter att ha vägrat se sanningen har skapat sina egna svar och sanningar, och har bestämt sig för att berätta för andra vad han tycker. Vissa sekter dömer inte i vissa frågor eftersom de inte är av någon betydelse och är upp till individens bedömning att avgöra. Den här personen har svar på några av dessa obesvarade frågor och andra. Antingen för att han tror att det han predikar är kristet eller för att han känner att det skulle dra fler anhängare har han bestämt sig för att kalla sin "religion" för kristendom.

    /Gud är död,
    och ingen bryr sig,
    om det finns ett helvete,
    Vi ses där./

    Trent eller personen i denna berättelse som refereras till i de första raderna har upptäckt att det han kom in på inte är kristendomen och att den verkliga guden, Gud, är död för den nya ledarens anhängare och dessa anhängare inte eller verkar inte bry sig. De två sista raderna här tror jag bekräftar någon sorts tro på gud eller kristendomen. De två sista raderna säger Trent att på grund av denna grupps kätteri går de till helvetet och eftersom han som antingen deltagit i det kommer han att vara där med dem.

    /Han böjde sina muskler,
    att hålla sin fårhjord i kö,
    han skapade ett virus,
    som skulle döda alla svin,
    Hans perfekta rike,
    av dödande, lidande och smärta,
    kräver hängivenhet,
    grymheter utförda i hans namn./

    Uppenbarligen har hans anhängare vuxit tillräckligt för att inkludera människor som inte är lika fanatiska eller hängivna religionen, och som sådan har någon form av oliktänkande inifrån bildats. För att förhindra att något uppror inträffar måste han ta bort oliktänkande eller "icke-troende" och skrämma de människor som kan gå åt båda hållen från att själva bli icke-troende. "Viruset" är en representation av vad han än kan ha använt för att ta bort dessa icke-troende. Detta rike av dödande, smärta och lidande är av de icke-troende och den hängivenhet han kräver är av de sanna anhängarna av hans ordning.

    /Gud är död,
    och ingen bryr sig,
    Om det finns ett helvete,
    Vi ses där,
    Din gud är död,
    och ingen bryr sig,
    om det finns ett helvete så ses vi där./

    /Gud är död,
    och ingen bryr sig,
    Om det finns ett helvete,
    Vi ses där,
    (din gud är död) Gud är död,
    (och ingen bryr sig) och ingen bryr sig,
    (drunkna i sitt eget hyckleri) om det finns ett helvete
    (vi ses) Jag ses där, (du där)/

    Det sista avsnittet i den här låten är i princip samma som refrängen, förutom nu är hyckleriet hos den här mannens gud uppenbart och hans anhängare har fortfarande inte insett det.

    Nu är det här min egen tolkning, men jag tror att grunden i sången inte är att religion eller kristendom som helhet är dålig, utan att det finns religioner eller samfund inom kristendomen som är fel och hycklande. Jag har aldrig varit lika Trent som anti-religös utan snarare anti-korruption, så mot korrupta religioner. Jag tror att han kan ha insett att människor har satt religion på någon piedestal och oavsett om religion är en produkt av Gud/gudar eller människa, är religion inte vad som är ont och fel utan människorna som använder den för sådana syften. Jag har använt den klyscha meningen, svärdet är inte i sig ond, utan personen som använder det.
    neoritter den 14 september 2007 Länk
  • +4
    Allmän kommentar Jag känner mig lite "skyldig" (är det rätt ord? Obehagligt kanske?) när jag lyssnar på det här som kristen, bara för att texten är så långt ifrån vad jag tror, ​​men det är en väldigt intressant låt med ett mördande beat ; även 10+ år efter att den här musikstilen ansågs vara "cool" och banbrytande, tycker jag fortfarande om att lyssna på den.

    Jag är alltid medveten om med musik att det här bara är ord i en sång; de kanske inte är vad artisten verkligen tror, ​​han kanske bara spelar en karaktär, han kanske bara försöker ventilera ilska över känslor av att bli vilseledd/indoktrinerad i sin ungdom. Jag tror nog att det är det senare, för oavsett om du tror på helvetet eller inte, är det väl ingen som vill åka dit? Jag menar, man kan skämtsamt tro att om det finns så kommer det att vara fullt av rockmusiker och gitarrsolon och horor och blackjack, i princip en enda stor fest – men om det är en kristen uppfinning och de kristna säger att det inte är ett bra ställe att vara på. , då om det FINNS så tror jag inte att någon verkligen kan VILLA åka dit. Jag menar, förvirrade gothbarn och förbittrade ateistiska vuxna kan alltid skämta om att hamna där, även om de faktiskt inte tror att det existerar, men om de trodde att det fanns, skulle de förmodligen ändra sin låt. Efter denna logik skulle jag säga att Trent förmodligen bara använde överdrift för att spela en karaktär, vilket ger en mycket intressant lyssning!

    (Jag föredrar 2008 års "The Slip" ändå...)
    jordnötsmynta den 5 december 2011 Länk
  • +2
    Allmän kommentar OK, det förekommer mycket kristen-bashing här, men låt mig reda ut något. Alla kristna är inte hycklande och homofobiska. Det är faktiskt INTE SANNA kristna. Media projicerar förstås bilden av en typisk kristen som intolerant och hycklar. Det är "kristna" som dessa som ger oss SANNA kristna ett dåligt rykte. Vi är INTE biggots. Vi är INTE fastnade. Vi tar emot! Och här är en SHOCKER för dig: En STOR del av vår religion är att vara Icke-DOMERANDE! Så varför är det inte detta som media framställer? Jag vet inte. Jag antar att mediasiffrorna om att vi RIKTIGA kristna är så intressanta...
    Chrissy3784 den 12 april 2004 Länk
  • +2
    Allmän kommentar Jag tror inte att den här låten handlar om dagens samhälle eller vad som helst, jag tycker att den är ganska okomplicerad. Det är en attack mot kristendomen. Jag tycker att det är intressant att Pretty Hate Machine var full av religiösa funderingar och önskan att kunna vara nära en Gud, (som "Hej Gud, varför gör du det här mot mig?" och "Jag vill så gärna tro ." i Terrible Lie) där det i den nedåtgående spiralen fanns en känsla av fullständigt avslag och ilska mot idén om Gud. Det visar en djup inre evolution, där hans känsla av övergivenhet växte sig starkare och ledde honom från sorg till ilska. Jag är inte säker, men jag skulle gissa att Trent växte upp som kristen och en gång var en mycket fast troende. Men jag kanske bara känner så för att jag relaterar till det.
    KickerOfElves den 24 april 2005 Länk
  • +2
    Allmän kommentar Naturligtvis fungerar detta som ett rop mot kristendomen från Trent, men det är också det första steget i huvudpersonens sammanbrott. Efter sin personliga tragedi i Piggy (som jag tror är ett mycket hårt uppbrott) bestämmer han sig för att Gud inte bryr sig om honom eller någon annan, och vänder ryggen åt religionen han har följt hela sitt liv (Gud är död - HANS Gud är död). I den första versen (Han stängde ögonen) talar han om sig själv, om vem han brukade vara, medan han i den andra versen (Han spände sina muskler) syftar på Gud själv. Jag håller nog på att analysera för mycket, men jag tror att rösten i bakgrunden på den sista refrängen (Din gud är död! - drunknar i sitt eget hyckleri) är Mr. Self-Destruct själv, som sätter dessa idéer i huvudpersonens huvud.
    HammerFloyd den 25 september 2011 Länk
  • +1
    Allmän kommentar reznor förklarar enkelt varför kristendom är nonsens - gud är död. geni.
    ltjpezgirl den 14 april 2002 Länk
  • +1
    Allmän kommentar Jag håller med nästan alla er utom odin_lowe. ingen anstöt eller något annat än Trents bi Jag tvivlar starkt på att han själv skulle hålla med dig också. HJÄLPMEDEL är inte bara ett virus för att döda "bög" människor (som har all rätt att vara här) Det är att döda alla. Religion är efterbliven, enkelt är det. Ett knep för att få svagsinnade människor att bete sig. Det är bara en fantastisk låt.
    justsynthetic den 28 september 2002 Länk
  • +1
    Allmän kommentar Jag är katolik men kan relatera till nästan allt som har sagts här. Jag ifrågasätter min tro varje dag för om jag inte gjorde det skulle jag inte leva efter den. Jag tror på katolicismens ideal men dess historia har inte alltid hållit fast vid dem. Jag känner att katolicismen är godmodig och har de bästa avsikterna. vissa idioter tar det på fel sätt, ta bibeln bokstavligt, döda i Guds namn precis som islamer. det betyder inte att islam är en krigsfrämjande religion. de har båda extremister som är efterblivna. Jag känner att Jesus förkroppsligade allt vi alla borde sträva efter att vara, medkännande, givande, förlåtande och ifrågasättande av auktoritet. jag gillar nin och den här låten är okej, den får mig att ifrågasätta min tro ännu mer vilket i sin tur gör min tro starkare. befria dina föreställningar om den onda katoliken. de flesta av oss menar väl och bryr oss om världen
    Pope1342 den 7 mars 2006 Länk
  • +1
    Allmän kommentar Den här låten för mig är att någon kille skrev av albumet "nedåtgående spiral" i ett extremt syndigt och argt tillstånd. Det hänvisar till det faktum att Gud på något sätt är "död" etc som ett budskap. Det finns många hycklande kristna. Jag har träffat några som verkligen inte är det (ironi). Att peka finger åt kristna är lätt eftersom de flesta av predikanterna de visar på TV är idioter.

    Det SISTA någon kan förvänta sig är att Jesus kommer tillbaka, trots allt balanserar allt sig till slut. All Trents synd, all min synd, all Twiggys synd måste betalas för på något sätt... kan kräva att något gudomligt blod rinner ut.
    vecter1212 den 13 april 2006 Länk
  • +1
    Allmän kommentar Bredvid The Fragile-albumet måste detta vara en av mina favoritlåtar. Det är kraftfullt profetiskt! Oavsett Reznors åsikter om kristendomen, presenterar hans texter inte bara en historisk blick på denna religion, utan ett flagrant hyckleri som förekommer idag med en blandning av religion och politik. Som kristen är jag ledsen, men inte förvånad, över vad människor har gjort med och mot Jesu lära. Jesus lärde att "älska dina fiender och be för dem som förföljer dig" (en av de MÅNGA saker han lärde ut); och många kristna kyrkor i Amerika demonstrerar allt utom detta. Visst, vad säger detta till en annan som har ont och letar efter svar. Om detta är vad vi som kyrka skildrar kan jag se hur en annan skulle stängas av.
    aam
    Anita Lock den 6 april 2006 Länk